كيست دندان چيست؟

E13D2B89-8E70-4222-912B-684AC1D7EC6E.jpeg

کیست  دندان چیست ؟

کیست دهان برآمدگی هایی است که داخل و اطراف دهان ایجاد می شود. کیست در واقع کیسه ای بافتی حاوی مایع یا مواد دیگر است که ممکن است روی لب، گونه، لثه و فک شکل گیرد. کیست دندان معمولا در کنار یا اطراف دندان تشکیل می‌شود. رشد کیست‌ها معمولا آهسته بوده، اما می‌توانند باعث تحلیل فک شده یا عوارض دیگری را پدید آورند.

کیست دندان شایع‌ترین کیست ادنتوژنیک است که در اثر نکروز پالپ (مغز) دندان، پوسیدگی یا آسیب‌دیدگی دندان ایجاد می‌شود. کیست دندان معمولاً علامتی ندارد، مگر آن که عفونت ثانویه وجود داشته باشد و باعث درد شود. این نوع کیست در اکثر موارد در نوک ریشه‌های دندان‌های درگیر ایجاد می‌شود. گاهی اوقات کیست حتی پس از کشیدن دندان آسیب دیده از بین نمی‌رود.

انواع کیست‌های دهان

کیست‌های دهان و دندان انواع بسیاری دارد. در اینجا به چهار نوع شایع آنها اشاره می‌کنیم:

۱- کیست پری آپیکال (رادیکولار):

این نوع کیست، عارضه جانبی عفونت درمان نشده ریشه دندان و مرگ عصب دندان است و در پایه دندان تشکیل می‌شود. مواد عفونی داخل دندان به بیرون بافت‌های اطراف آن منتشر شده و منجر به التهاب و تشکیل کیست می‌شود. کیست به خودی خود ممکن است به آبسه (لینک به آبسه) تبدیل شود یا اینکه در همان حد باقی بماند.

۲- کیست دنتی‌ ‌ژروس:

این کیست در نزدیکی و یا بر تاج دندان عقل نهفته تشکیل می‌شود. اگر کیست بیش از حد نزدیک به دندان آسیاب دوم رشد کند، ممکن است موجب باز جذب ریشه دندان آسیاب در بدن گردد. کیست دنتی ژروس بزرگ ممکن است در اطراف دندان‌های نامرتب و غیرهمتراز حرکت کند. در موارد بسیار نادر، کیست دندان عقل با رشد سرطان دهان در ارتباط است.

۳- کیست ادنتوژنیک:

این‌ها کیست‌های متفرقه‌ای هستند (غیر از کیست پری اپیکال و دنتی ‌ژروس) که در استخوان فک تشکیل می‌شوند. کیست ادنتوژنیک اغلب تا زمانی که رشد نکرده و کاملاً بزرگ نشده است، هیچ‌گونه علائم و عوارضی ندارد. تا آن زمان، ممکن است به شکل یک برآمدگی قابل مشاهده و یا برجستگی در فک، خود را نشان دهد. در صورت عدم درمان، این کیست ممکن است همچنان به رشد خود ادامه داده، باعث ضعیف شدن فک و آسیب به دندان‌های مجاور شود. به ندرت یک کیست ممکن است عفونی، متورم و دردناک شود. این عفونت ممکن است به مناطق دیگر بدن گسترش یابد. درصد بسیار کمی از این کیست‌ها ممکن است سرطانی شده و به مناطق دیگر بدن سرایت کنند.

۴- کیست موکوسل (مخاطی):

این نوع کیست در بافت‌های نرم دهان از جمله زبان، گونه درونی و یا لب ایجاد می‌شود. کیست موکوسل در پاسخ بدن به تحریک یا آسیب بافت تشکیل می‌شود. بر خلاف دیگر کیست‌های دهانی، این کیست‌ها معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند، به استثنای کیست اپولیس (لثه) و کیست رانولا (زیر زبان) که می‌تواند موجب درد و ناراحتی قابل توجهی شود و معمولاً با عمل جراحی برداشته می‌شود.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


سئوالات پر تکرار

طول عمر و دوام ایمپلنت چقدر است
ایمپلنت بدون جراحی چیست
قیمت ایمپلنت چند است
دلیل تفاوت قیمت (زیبایی- ایمپلنت ) در مطب های مختلف
قسمت های مختلف تشکیل دهنده ایمپلنت چیست
مدت زمان مورد نیاز برای یک درمان موفق
مراقب افراد بدون تخصص و مداخله گر در پروسه درمان باشید
فایل ویدیو

تابع عملنا

نشر نص فیدیو تعلیمی من دکتور فی برنامج الراحیات فی قناه خمسه خراسان رضوی




کلیه حقوق این قالب مربوط به مطب دندانپزشکی شبستری می باشد طراح نوآوران پردازش

فیلترها: لیست تگ ها برای جستجو