ارتودنسي زمان بر است لامينت كنم؟

660202EA-517F-4D6E-96C3-F8A85CB6120B.jpeg

ا

ارتودنسي یا لامينت

پرسش :

  دختری ۲۶ ساله هستم. شش دندان جلویی بالا وشش دندان جلویی پایینم نامرتب  هستند .  شرایط بودن ارتودنسی به مدت ۲ سال در دهانم را ندارم. به تازگی با روش لمینیت آشنا شده ام و با دکتر مشورت کرده ام و برای مدت ۷ سال لمینیت سرامیکی و چینی  راضمانت کرده اند. آیا بعد از گذشت ۷ سال مجددا باید لمینیت را تکرار کنم؟ آیا استفاده از ارتودنسی مطمئن تر می باشد؟ هزینه لمینیت دوازده  دندان نیز زیاد است. پیشنهاد شما چیست؟

پاسخ:(ارتودنسي یا لامينت )

انتخاب این که با ارتودنسی زمانبر لمینیت ممکن است یا نه در بسیاری موارد از دست ما خارج است. انتخاب روش مناسب، بسته به شرایط و عوامل مختلفی است و با معیار ها و از دیدگاه های مختلف قابل بررسی است. 

ارتودنسی درمان مترقی و مناسبی است که با شناخت از وضعیت قرارگیری دندان ها و محاسبات پیچیده، باعث حرکت دندان و قرار گرفتن آن در مکان مناسب می شود. مشخصه بارز این روش، حفظ دندان و وارد کردن کمترین آسیب و دستکاری بر دندان است. به شکلی که تغییرات مورد نظر نیز به آرامی حاصل می شود و بافت های دیگر صورت نیز با آن تطبیق می یابند. 

اما در روش لمینیت، ناگزیر از تراشیدن (هرچند اندک) از مینای سالم دندان، و جایگزین کردن روکش نازک چینی هستیم. در عوض ظرف مدت کوتاهی (یک تا دو هفته) به شکل ظاهری دلخواه دست می یابید.البته برتری و مزیت ها بسته به نظر افراد مختلف، نسبی هستند. ممکن است برای برخی، انجام دادن اندکی تغییرات و آسیب به وضع طبیعی، موضوع ناراحت کننده ای به نظر نرسد. به طور مثال کسانی که (تاتو ابرو) می کنند، ابروهای طبیعی شان را از بین می برند و به جای آن نقش های دلخواه بر صورت خود می نهند. و خب حتما دلیل یا توجیهی برای این اقدام خود دارند.

در طرف دیگر نیز شرایط شغلی و اجتماعی شخص، ممکن است به طور جدی مانعی برای نصب بند و براکت روی دندان اش باشد. (البته قصد نهادینه کردن این تصورهای نادرست عمومی را ندارم. اما به هر حال واقعیت های عرفی و باور های جامعه برای ما به عنوان قشری که در داخل این جامعه فعالیت می کنند، قابل انکار نیستند. این شما هستید که باید با توجه به مواردی که در نظر دارید روش مناسب را برگزینید.

در مواردی که تعداد و میزان نا مرتبی دندان های جلو کم و به شکل خاصی است، ممکن است لمینیت به دلایلی بر ارتودنسی ترجیح داده شود. اما دوازده  دندان شما نا مرتب است که شش تای آن ها دندان های فک پایین می باشند  و شش تا بالا .   در مورد فک بالا میتوان از انواع لامینت های سرامیکی و یا کامپوزیتی استفاده کرد . در مورد فک پایین لامینت کامپوزیتی با حداقل تراش ترجیح داده میشود .

در صورت شکستن، تغییر رنگ یا خراب شدن لمینیت، می توان آن را تعویض کرد. اما چون دندان تراش خورده، اگر لمینیت را از روی دندان برداریم، (یا نخواهیم لمینیت خراب شده را تعویض کنیم) هم شکل نازیبایی به خود می گیرد و هم ممکن است دندان حساس شود. به عبارتی، همیشه باید لمینیت روی دندان قرار گیرد. 

در مورد شما، هزینه انجام لمینیت کامپوزیتی  چیزی حدود هزینه انجام ارتودنسی کامل دو فک خواهد بود که از این بابت نیز انجام لمینیت، مزیتی بر انجام ارتودنسی ندارد! 

تنها مزیت لامینت بر ارتودنسی ان است که شما با استفاده از لامینت های خاص سرامیکی یا کامپوزیت های خاص میتوانید رنگ دندانهای خود را به کل تغییر دهید و از رنگهای زرد کم رنگ و  معمول به رنگهای خیلی خاص و سفید رنگ بلیچ ارتقا دهید که زیبایی خاصی دارد .

همینطور فرم و شکل دندانهای خود را  بدلخواه خود تغییر دهید مثلا لبه ها ی دندانهای خود را گرد با تغییز کنید.

که انجام این دو مهم ، یعنی تغییر رنگ و ارتقا رنگ و شفافیت دندانها همینطور تغییر و ارتقا فرم و شکل دندانها  با درمان ارتودنسی قابل انجام نیست و ارتودنسی تنها محل قرارگیری دندانها را تغییر داده و اصلاح و مرتب  میکند و قادر به رفع اشکالات رنگ و فرم دندانها نیست(ارتودنسي یا لامينت) 

در مجموع یک جلسه مشاوره حضوری و معاینه دقبق و ارزیابی وضعیت بهداشتی و عمومی دهان و دندانهای شما قبل از انجام هر کدام ازین روشها ضروریست . بودجه در نظر گرفته شده توسط بیمار نیز در انتخاب نوع لمینت بسیار مهم است که تاثیر زیادی بر دوام و اینده دندانهای درمان شده دارند

ارتودنسي یا لامينت؟


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *


سئوالات پر تکرار

طول عمر و دوام ایمپلنت چقدر است
ایمپلنت بدون جراحی چیست
قیمت ایمپلنت چند است
دلیل تفاوت قیمت (زیبایی- ایمپلنت ) در مطب های مختلف
قسمت های مختلف تشکیل دهنده ایمپلنت چیست
مدت زمان مورد نیاز برای یک درمان موفق
مراقب افراد بدون تخصص و مداخله گر در پروسه درمان باشید
فایل ویدیو

تابع عملنا

نشر نص فیدیو تعلیمی من دکتور فی برنامج الراحیات فی قناه خمسه خراسان رضوی




کلیه حقوق این قالب مربوط به مطب دندانپزشکی شبستری می باشد طراح نوآوران پردازش

فیلترها: لیست تگ ها برای جستجو